Hirdetés

Ekkortól tiltanák be a fosszilis üzemanyagok forgalmazását

|

A teljes villamosítás helyett azonban megtartanák az e-üzemanyagokat Németországban.

Hirdetés

Évtizedes vita folyik az Európai Unióban arról, hogy mikortól és milyen tempóban vezessék ki az elavultnak ítélt fosszilis üzemanyagot használó hajtásmódot a közlekedésből. Bár többször nekifutottak a megegyezésnek, sőt még céldátum is született az ügyben, végül a németek kiharcolták az e-üzemanyagokat használó autók kivételét, ami a belsőégésűek utolsó mentsvára lehet.

A megegyezés szerint 2035-től nem lehet a nemzetközösségen belül belsőégésű motort használó járműveket forgalomba hozni. A német autólobbi képviselői most ennél is tovább mentek: A VDA javaslata szerint a 2045 után nem lehet majd fosszilis üzemanyagokat forgalmazni, és a megmaradt "jégkorszaki" járművek is csak legfeljebb kibocsátás mentes működést biztosító bio-, illetve e-üzemanyagokkal maradhatnának forgalomban.

A lobbicsoport döntése szembemegy a megengedőbb amerikai szabályozással is, és szerintük az európai direktíva sem elég szigorú, pedig a klímasemlegességi cél eléréséhez a jelenleg érvényben lévő szabályozások nem lesznek elegendőek.

Hirdetés

A kritika egészen konkrétan az EU tavaly elfogadott megújuló energiaforrásokról szóló III. irányelvére (RED III) vonatkozik. Az irányelv különböző területeken célokat tűz ki a megújuló energiaforrások elterjesztésére, amik nehezen képzelhetők el az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagforrások bevezetése nélkül a közúti közlekedésben.

A VDA állásfoglalásában a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagok (RFNBO-k) mellett érvel, ami egy gyűjtőfogalom mind a víz elektrolízisével megújuló energia segítségével előállított zöld hidrogénre, mind pedig az e-üzemanyagokra, amelyeket általában zöld hidrogén és más kémiai anyagok kombinálásával állítanak elő.

Ezek alkalmasak lennének olyan nehézgépek üzemeltetésére, amelyekhez az akkumulátorok jelenleg túl nehezek, mivel nagyobb energiasűrűségűek lehetnek, mint az eddig alkalmazott hagyományos energiahordozók. És ahogy a VDA rámutat, Németországban jelenleg több tízmillió belső égésű jármű közlekedik az utakon, amelyek hatása a fenntartható üzemanyagok alkalmazásával azonnal csökkenthető lenne.

Ami azonban mégis ellentmondásos az alkalmazásukban, hogy a jó szándék ellenére fenntartja a jelenlegi autóipari gyakorlatot, és nem szolgálja a gyorsabb reformot. Mindemellett rengeteg energia megy el az elektrolízissel is, ami akkor is problémás, ha ez megújuló forrásból származik. Környezetvédő szervezetek ezért azt javasolják, hogy ezek a megoldások inkább a repülésben és a hajózásban kapjanak szerepet.

Az Unió tagállamainak egyébként sikerült felhígítaniuk a RED III-ban foglaltakat az e-üzemanyagokra vonatkozó célkitűzésekkel kapcsolatosan, amit a német járműgyártók közötti vita is segített. A VDA ezért szeretne állami ösztönzőket is bevezettetni, és 2045-ig több lépésben átállni a megújuló üzemanyagokra.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)