Hirdetés

A kezdő sofőrökre más szabályok vonatkozhatnak a jövőben

|

Uniós szintű szabályozást lengettek be az európai döntéshozók.

Hirdetés

A közlekedési biztonság növelése érdekében új ajánlásokat tenne az Európai Unió a tagállamok nemzeti szabályozására vonatkozólag. A kezdeti felhördülések és találgatások után most napvilágot látott néhány konkrétum is. A tervezett szabályozások, melyek egyetlen tagállamra se rónak ki kötelező érvényű törvénymódosítást, leginkább a friss jogosítvánnyal rendelkező sofőrökre fognak vonatkozni.

Jelenleg hazánkban a B kategóriás vezetői engedéllyel 3500 kg-ot meg nem haladó, legfeljebb 8 személy szállítására alkalmas jármű vezethető. Az érvényben levő törvény szerint a megszerzésének feltétele a legalább 17 éves életkor, a sikeres elméleti és forgalmi vizsga, valamint  minimum 30 órányi, legkevesebb 580 km-es vezetési gyakorlat. Ha ezeket kipipálta, a jogosítvány tulajdonosa minden különösebb korlátozás nélkül közlekedhet sofőrként a forgalomban.

Hirdetés

Egyes nyugati országokban az a szabályozás van érvényben, hogy először csak tanuló jogosítvány bocsátható ki, amit vagy bizonyos idő eltelte után, vagy egy újabb, már szigorúbb vizsga letételét követően lehet teljes jogú vezetői engedélyre váltani. Az Európai Unió tervezett ajánlása is hasonló.

A már most komoly vitákat kiváltó tervezetről időközben kiderültek az első részletek. Először csak annyit lehetett tudni, hogy szeretnének egy köztes kategóriát létrehozni, ami legfeljebb 1800 kg össztömegű autó vezetését engedélyezné a 21 év alattiaknak. Az említett életkor betöltése után lehetne megszerezni az úgynevezett B+ jogosítványt, ami az engedélyt kiterjesztené a korábbi B-s jogsi súlyhatáráig. Bár már ez az elképzelés is sokaknál kiverte a biztosítékot, a legfrissebb értesülések alapján ennél is tovább mennek a javaslattevők.

Friss jogosítvánnyal a tervezet értelmében legfeljebb 90 km/órás sebességgel lehetne közlekedni még az autópályán is. Ezen felül a napszakot is meg szeretnék szabni a kezdő-jogsival rendelkező autósoknak, vagyis  éjfél és hajnali hat között nem ülhetnének volán mögé. Ugyan érthető azok csalódottsága, akik szerint a szabályozás túlzottan szigorú lenne, de ne felejtsük el, hogy az életbe léptetésétől minden tagállamot kétlépcsős törvényhozási procedúra választ még el: az uniós és nemzeti.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)