Érdekes koncepcióval rukkolt elő a michigani Our Next Energy (ONE) startup, amelynek Gemini 001 kódjelű akkumulátor-prototípusával sikerült megduplázni egy Tesla Model S hatótávját.
A cég nemrég a BMW-vel kötött partneri megállapodást, hogy a német márka prémium elektromos SUV-jához, a BMW iX-hez fejlesszenek úgynevezett kettős kémiájú akkumulátorokat. A speciális megoldásnak több előnye is van, például elérhető távolságba kerül a közel 1000 kilométeres hatótáv.
A ONE jelenlegi Gemini akkumulátorának 185 kilowattóra a kapacitása, amely a cég ígérete szerint 600 mérföldes, azaz 960 kilométeres hatótávot tesz lehetővé.
Az akkumulátornak 450 Wh/l az energiasűrűsége, a működéséhez pedig egy különlleges trükköt alkalmaz a fejlesztő cég. Az akkupakk ugyanis két egységből áll, egy kisebb, lítium-vasfoszfát akkumulátorból, illetve egy nagyobb, hatótávnövelő aksiból.
Az előbbi 240, az utóbbi 720 kilométeres hatótávot ígér, a működése pedig a következő: a napi, rövidebb távú használat során csak a kisebb egység üzemel, míg a nagyobb akkor aktiválódik, ha hosszabb útra indulnánk az autóval.
A ONE nem árulta el a nagyobb akkumulátor pontos összetételét, azt azonban igen, hogy anódmentes, emellett nagy százalékban tartalmaz olyan alapanyagokat, amelyek nagy mennyiségben fordulnak elő az USA területén. Ilyen például a mangán, amelynek segítségével csökkenthető a nikkel és a grafit mennyisége, a kobalt pedig teljesen kiváltható. Utóbbi azért fontos, mert a kobalt egyrészt rendkívül drága, másrészt a kitermeléséhez, például Kongóban gyerekmunkát is alkalmaznak. Ezen felül a világ másik jelentos kobaltfeldolgozó országa Kína, ami rossz hír az amerikai autógyártóknak, ugyanis a távol-keleti országból származó alapanyagokra nem vonatkoznak a Biden-kormány által elfogadott, elektromos autók támogatását elősegítő rendelkezések.
A cég szerint az anódmentes akkumulátorcellák energiasűrűsége eléri az 1007 Wh/l-t, am csaknem duplája az iparági átlagnak. Az anódmentes akkumulátorok további előnye, hogy kevésbé hajlamosak a túlmelegedésre. Emellett, Mujeeb Ijaz, a ONE vezérigazgatója arra is számít, hogy az új akkutechnológia lényegesen olcsóbb is lesz: a számítáasi szerint ez kilowattóránként 50 dollárt jelent, míg az LFP-technológia 75, az NMC pedig 115 dollárba kerül kilowattóránként.
A céget fejlesztéseit még tavaly 65 millió dollárral támogatta a BMW i Ventures, a német márka kockázati tőkebefektetéssel foglalkozó részlege, míg idén februárig további 300 millió dollárnyi befektetést sikerült összeszedniüók, amivel a cég értéke már meghaladja az egymilliárd dollárt.