Zsinórban nyolcadik éve dől meg a legmelegebb év rekordja. A tartósan extrém időjárást nemcsak az állatok, a növények és az emberek, hanem a mindennapi használati tárgyaink is megsínylik. Ha csak egy élelmiszert vagy gyógyszert nézünk, a gyártó megszabja nekünk, hogy maximálisan hány fokon lehet tárolni, ha nem szeretnénk, hogy tönkremenjen.
Ha valaki felejtett már nyáron valamit a tűző napon álló autó műszerfalán, lehet, hogy arra tért vissza a járműhöz, hogy az ottfelejtett dolgot soha többé nem tudta rendeltetésszerűen használni. Miért lenne ez másképp az akkumulátort használó gépek esetében?
Elektromos autók, és más lítium-ionos akkumulátort használó járművek a gyártók szerint 10 és 43 Celsius-fok közötti tartományban képesek a gyárilag meghatározott működésre. Ha ennél magasabb hőhatásnak van kitéve a jármű, azt először a feltöltöltés sebességén, illetve az egy töltéssel megtehető távolságon fogjuk észrevenni, bár egyes szakértők sokkalják a 43 fokot. Szerintük 35 Celsius-fok felett már mérhető az eltérés. Ilyenkor az akksikat tartós károsodás is érheti, például maradandóan csökkenhet az egy töltéssel megtehető távolság.
Persze a hosszabb töltési- illetve rendelkezésre állási idő a legenyhébb következménye lehet az optimálisnál magasabb hőhatásnak. Az extrém kánikulának kitett elektomos járművek akkumlátoraiban működés közben felgyorsulnak a kémiai reakciók, aminek hatására az egység , nagy mennyiségű hő leadására kényszerül, és egyes esetekben tüzet vagy akár robbanást is okozhat.
Van azonban néhány doolog, amit megtehetünk a hősokk okozta problémák elkerülése érdekében:
- Soha ne hagyjuk a járművet nagy melegben a tűző napon állni!
- Ha nem túl hosszú utat készülünk megtenni, a töltést tartsuk 20 és 80% közötti értéken!
- Ha tehetjük, nagy melegben ne használjunk gyors töltőt!
- Ha garázsban töltjük a járművet, ügyeljünk a szellőzésre, hőelvezetésre!