Hirdetés

A jövőben az MI segíthet optimalizálni a napelemmel támogatott elektromos autók működését

|

Egy indiai egyetem kutatóinak 5-10 százalékot sikerült így javítani szolár-panellel támogatott EV-k teljesítményén.

Hirdetés

Régi terv, hogy napelemmel támogatott hibrid üzemű járműveket állítsunk a közlekedés szolgálatába. Vannak is biztató részeredmények, de az igazi áttörést még nem érték el az ágazat kutatói. A legfőbb nehézséget az jelenti, hogy a jármű nem tud mérlegelni, hogy mikor érdemes a megtermelt energiát a villanymotorok meghajtására, és mikor az akkumulátor feltöltésére használni.

Mivel most  a technológiai újítások közül a nemrég debütált mesterséges intelligenciát használják minden hasonló dilemma áthidalására, így értelemszerűen ez ebben a kérdésben is felmerült. Létre is hoztak az efféle működéssel való kísérletezésre egy virtuális modellt, ami azt hivatott eldönteni, hogy milyen körülmények teszik indokolttá a különböző üzemmódok közti váltást.

Hirdetés

Egy közelmúltbeli konferencián az indiai Odisha University of Technology and Research kutatói vizsgálták meg mélyebbre hatóan ezt a kérdést. Egy projekt keretében olyan helyzetet modelleztek le, ahol a külső körülmények, időjárási tényezők ismeretében egy MI modulnak kell eldöntenie, hogy mikor kell a járműnek az üzemmódok közt váltani annak érdekében, hogy a lehető leggazdaságosabban használja fel a nap energiáját.

Egészen meggyőző eredmények születtek a kutatásban. Az MI vezérelt rendszer 88 százalékra tudta optimalizálni a beérkező napenergia felhasználását, míg anélkül ezt legfeljebb 75-80 százalékra tudták feltornázni. Ennek az az oka, hogy míg a napelemeknek van egy maximális teljesítményük, ezt  nem sikerül sokszor hozni az olyan tényezők miatt, mint a napfény mennyisége, vagy a külső hőmérséklet.

A cellák ellenállásának megváltoztatásával azonban növelhető a leadott teljesítmény. A kutatók az MI modell segítségével, és napi több ezer hőmérséklet- és napsugárzási mérés bevitelével meghatározták az optimális ellenállást változó körülmények között. Így ha süt a nap, és a napelemek maximális teljesítményt tudnak leadni, akkor a motor hajtására használják őket, a felesleges energiát pedig az akkumlátor töltésére, sötétben pedig éppen fordítva.

Sok kérdőjel van még a szolártechnológiával kapcsolatban, de az idő előre haladtával ezekből egyre többre találjuk meg a választ is. Ami biztos, hogy a napenergiában rengeteg kihasználatlan potenciál van még, és eljöhet az az idő, amikor ez a technológia lehet az energiaigények szükséges mértékű kielégítésének egyetlen módja.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)