A városi légi mobilitásra specializálódott vállalat, a Joby Aviation a napokban jelentette be, hogy fontos mérföldkőhöz érkezett az eVTOL fejlesztésük. Most, hogy a tesztek véget értek, megindulhat az az engedélyeztetési eljárás, melynek a végén a vállalat megszerezheti a sorozatgyártás elindításához szükséges tanúsítványt.
A Joby Aviation jelenleg az egyik legjelentősebb és legígéretesebb, elektromos, függőlegesen fel- és leszálló (eVTOL) légi taxikat fejlesztő cég. Alig fél éve annak, hogy tavaly októberben végrehajtották a járművel első repülésüket New York légterében, jövőre pedig, ha minden jól alakul, teljes értékű légitaxi-üzemeltető cégként léphetnek be egy feltörekvőben lévő közlekedési ágazatba.
A Joby a több milliós indító finanszírozást és egy bőkezű kaliforniai támogatást követően megkezdte az amerikai eVTOL-gyártás kiépítését. Azóta folytatják a tesztelést a saját fejlesztésű eVTOL gyártás előtti modelljével.
A Joby Aviation hétvégén kiadott közleménye szerint a vállalat hivatalosan is lezárta a négy éve tartó tesztelési fázist, amely során az elkészült két prototípussal együttesen több mint 1500 repülést hajtottak végre, és összesen több mint 53 000 kilométert tettek meg. A teljesített repülések közül több mint százat emberi pilótával a fedélzeten hajtottak végre, ami kritikus lépés a jövőbeni repülési engedélyezés és a kereskedelmi célú légitaxi-üzemeltetés szempontjából.
A vállalat alapító-vezérigazgatója, JoeBen Bevirt azt nyilatkozta, hogy a több tízezer sikeresen megtett kilométer csak az első lépés egy hosszú úton. A második generációs jármű teljesítménye a program során végig megfelelt az elvárásoknak, illetve esetenként túl is szárnyalta azokat: a repülőgép sikeresen elérte a maximális hatótávolságra, sebességre, és az zajterhelésre vonatkozó célkitűzéseket.
Ha minden a tervek szerint halad, és az elkövetkező években megkezdhetik a járművek kereskedelmi célú üzemeltetését, azok várhatóan akár 320 km/órás sebességgel is képesek lesznek közlekedni. A terveknek és az engedélyeknek megfelelően az eVTOl-ok egyszerre négy utast tudnak majd szállítani a pilótán felül. A repülő közlekedési eszköznek 240 kilométer után van szüksége töltésre, ám működését zajterhelés és károsanyag-kibocsátás nélkül végzi.
A Joby tavaly februárban szerződést írt alá az Egyesült Arab Emírségekben, miszerint hat évre Dubajban kizárólagos üzemeltetői lehetnek az első repülő taxiknak.