Hirdetés

A Hyundai innovációja segíthet az EV-k hatótávolságának javításában

|

Az Active Air Skirt néven futó légterelők csökkentik a jármű légellenállását.

Hirdetés

A kezdeti szkeptikus hangok után mind többen és többen tekintenek a "jégkorszaki" autók trónkövetelőiként az elektromos hajtáslánccal üzemelő járművekre. Az egyre finomodó technológia az elmúlt évtizedben egy sor olyan problémát oldott már meg, amelyek korábban sokakat tántorítottak el attól, hogy EV-re cseréljék belsőégésű motorral hajtott autójukat.

Az egyik ilyen általános aggály a hatótáv, amin szintén sokat sikerült már javítani az elmúlt évtizedben. Létezik már olyan Nio modell, ami akár 1000 km-t is képes megtenni egy töltéssel  sőt, a Toyota egy új 1200 km-es hatótávolságú akkumulátor fejlesztésén dolgozik.

A legtöbbször, ha ezen javítanának a mérnökök, az akkumulátort cserélik ki erősebbre, vagy más típusra, hogy annak jobb tulajdonságai hozzásegítsék a motort a hosszabb üzemidőhöz. A Hyundai és a Kia azonban most szakítva ezzel a gyakorlattal, egy új aerodinamikai elemet tesztel annak érdekében, hogy csökkentse az autó légellenállását.

Hirdetés

Az aktív légszoknyának nevezett eszköz lényegében egy légterelő, amely bizonyos sebességnél a jármű első kerekei előtt kinyílik, hogy csökkentse a légellenállást. Bár konkrét gyártási tervekről nem esett szó, a Hyundai és a Kia úgy véli, hogy az új eszköz segíthet a SUV-ok vagy a szélesebb kerekekkel rendelkező EV-k aerodinamikai teljesítményének javításában.

A "szoknya" 80 km/h feletti sebességnél nyílik ki, és a Hyundai sajtóközleménye szerint 200 km/h  sebességig működik. 70 km/óránál csukódik csak be, aminek az az oka, hogy az eltérés megakadályozza azt a problémát, hogy a 80-as sebesség határán ide-oda mozgó jármű folyamatos kinyitással és becsukással tegye kevésbé hatékonnyá a működést.

A teszteket a Hyundai luxusmárkájának Genesis GV60 elektromos crossoverén végezték. A gyártó állítása szerint ez 2,8 százalékot javított az autó légellenállási együtthatóján (Cd), ami összességében 6 kilométert javított az eredeti hatótávolságon. A Hyundai azt állítja, hogy a légszoknya javít az autó stabilitásán és tapadásán is nagyobb sebességnél.

A Hyundai és a Kia benyújtotta a szabadalmi kérelmet Dél-Koreában és az Egyesült Államokban is.Az esetleges későbbi tömeggyártás a tartóssági- és teljesítménytesztek elvégzésétől függően kerülhet szóba. Úgy tűnik, hogy az EV-korszak újraéleszti az aerodinamikai megoldások iránti megszállottságot. Erre egy másik jó példa a Hyundai Ioniq 6 szedánja, amely lenyűgöző, mindössze 0,21-es Cd értékkel rendelkezik.

A Hyundai Ioniq 6 modellje, aminek 2,1-es a légellenállási együtthatója.
A Hyundai Ioniq 6 modellje, aminek 2,1-es a légellenállási együtthatója.

Más gyártók is szeretnének ebbe az irányba elindulni. A Volkswagen ID.7 szedán és a Mercedes-Benz Vision EQXX koncepció is nagy hangsúlyt fektetne a légellenállási megoldások kimaxolására a jövőben.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)