Az elektromos autózás egyik legfőbb sarokköve a jármű működéséhez szükséges energiát szolgáltató akkumulátor. Sok múlik azon, hogy ez a fontos komponens milyen tulajdonságokkal bír: milyen a teljesítménye, hatékonysága, élettartama, energiaköltsége, vagy hogy milyen gyorsan lehet feltölteni.
Tulajdonképpen ez az az elem, aminek fejlesztésével komoly minőségi ugrást lehet elérni az EV-k működése szempontjából. Ha az akkumulátor olcsóbb, erősebb, tartósabb, az az egész általa meghajtott autó kondícióira hatással van.
Bár már az 1970-es években is folytattak vizsgálatokat a lítium-ionos cellák használatára a gyártásban, csak az 1990-es évek elejére jutottak olyan szintre ezekkel, hogy sorozatgyártásra kerülhessen sor. Most, több mint 30 évvel később jött el az idő, hogy bevezessenek egy lényegesen olcsóbb technológiát is.
A lítium nátriumra cserélésének ötlete nem újkeletű. A bő nyersanyagforrás, a kedvező ár és a hidegtűrés olyan tulajdonságok, melyek bizonyos típusok esetében kívánatosabbá teszik a lényegesen drágább fémmel szemben. 2012 óta folynak kísérletek és 2019-ben a CATL már engedélyt is szerzett a gyártásra. Ez a megoldás olyan modellek esetében jöhet szóba, amelyeknél nincs szükség fokozott teljesítményre, illetve túl hosszú hatótávra. Tehát a nátrium-ion akkumulátorok, habár átalakítják az energiacellák piacát, nem cserélik le teljesen a lítiumos technológiát.
A világ legnagyobb EV-gyártója, a BYD a héten tette le az első nátrium-ion akkumulátorgyárának alapkövét. A hazánkban első európai üzemét megnyitni készülő vállalat 1,4 milliárd dollárt fektet be az üzem építésébe, aminek tervezett éves kapacitása 30 GWh lesz. A BYD Blade Battery más autógyártók elektromos járműveit látja el a szükséges technológiával, többek között a Tesla, a Hyundai, a Toyota és a Ford egyes járműveibe is ez a termék fog kerülni.
A héten jelentette be a JAC Group, hogy megkezdi első nátrium-ionos akksit használó autójának a forgalmazását. A Volkswagennel együttműködésben készülő YiWei gyártása el is startolt a múlt hét során.