Múlt szombaton ünnepeltük a Föld napját, ebből az alkalomból pedig a Green Car Reports felelevenítette egy lassan tíz éves hagyományát: megkérdezte az internetezőket, hogy szerintük mikortól válik majd kellemetlenné olyan autóval közlekedni, amelynek végén kipufogó teszi egyértelművé, hogy belső égésű motorral szerelt gépről van szó.
A covid-világjárvány következtében sok helyen gyakorlatilag megszűnt az autóforgalom, ami ráirányította a figyelmet a levegő minőségére. Az amerikai Cornell university tavalyi kutatása rámutatott, hogy az autók kipufogójából származó légszenyezés évente 1163 halálesetért tehető felelőssé, csak Los Angeles belvárosi régiójában.
Ez azt jelenti, hogy a belső égésű motoros (ICE) autók lecserélése az USA teljes területét nézve több mint 12,5 milliárd dollárnyi egészségügyi költség megtakarításával járna. Ez egyébként összecseng az Európai Unió tavaly nyári kutatásával, amely szerint évente több mint kilencmilliárd eurót lehetne megspórolni a dízelautók lecserélésével.
A mostani kutatásban egészen pontosan azt a kérdést tették fel, hogy ön szerint mikortól válik erkölcsileg helytelenné a kipufogóval felszerelt autók vásárlása?
When will buying cars with tailpipes become morally wrong?
— Green Car Reports (@GreenCarReports) April 22, 2023
A válaszok meglehetősen egyértelműek: a válaszadók 52,9 százaléka szerint öt év múlva már vállalhatatlan lesz benzines vagy dízel autóval közlekedni, míg 29,4 százalék szerint már most is az. Akadt néhány ember - a válaszolók 6,7 százaléka - aki szeirnt már 5 éve is ciki volt a belső égésű autó, míg 10,9 százalék szerint mindig is gáz volt a környezetszennyező járművek használata.
Az elektromos autókkal kapcsolatban egyelőre sok a tévhit, például, hogy az akkumulátorok ne bírnák az igénybevételt, de akadnak olyan hangok is, akik szerint az elektromos autó még jobban terheli is a környezetet, mint a benzines vagy dízel járművek. Korábban írtunk róla, hogy az akkumulátorosk sokkal jobban bírják a strapát, az elektromos autók teljes életciklusa pedig jóval kevésbé környezetszennyező, mint az ICE-autóké.
Ma viszont már azt is tudjuk, hogy az elektromos autók csaknem minden területen környezetkímélőbbek: egy 2020-as brit kutatás ugyanis azt találta, hogy az elektromos autók az esetek 95 százalékában kevésbé terhelik a környezetet, mint a benzines vagy dízel modellek.
Ami a kipufogót illeti: érdekes trendet lehet megfigyelni. Az autógyártók egy része még az ICE-modelljein is igyekszik minél diszkrétebbé tenni a kipufogó jelenlétét, közben akadnak olyan elektromos járművek, amelyekre a design kedvéért kerül fel ál-kipufogó, sőt, még a belső égésű motorok hangját utánzó hanggenerátor is, ami megidézi a benzines időszakot.