Bár szoros volt a verseny, tavaly az utolsó negyedévben már nem a Tesla volt a piacvezető az elektromos járművek kategóriájában. Az egykori úttörőt, aki majd' két évtizeden át egyértelműen és magabiztosan vezette az eladási listákat, a 2023-as év utolsó negyedévében a BYD letaszította a dobogó legfelső fokáról.
A kínai kihívó már korábban megközelítette a sokáig verhetetlennek gondolt amerikai márkát, végül a tavalyi év során érkező 20 000 dollár alatti BYD modellek meghozták a régen várt áttörést.
A Tesla az idei év első negyedében visszavette az elsőséget, és az áprilistól júniusig tartó időszakban, ha csak egy hajszállal is, de sikerült a Teslának nyerni.
Egy új kutatás előrejelzése alapján azonban korai lenne még Elon Musknak pezsgőt bontani, hiszen úgy tűnik, év végére ismét maga felé billentheti a mérleget a kínai járműgyártó. A Counterpoint jelentése szerint a változó piaci viszonyok összességében a BYD-nak fognak kedvezni.
A most megjelent második negyedéves eladási statisztikák szerint a Tesla 443 956 leszállított járművel a BYD előtt maradt a világ legnagyobb EV-gyártója. Annak ellenére, hogy az EV-eladások 42 százalékkal emelkedtek az első negyedévhez képest, a BYD 426 039 EV-t adott el a második negyedévben, ami most nem volt elég az elsőséghez, de a Counterpoint szerint ez év végére átfordulhat.
Egész pontosan elsöprő győzelmet jósolnak a második félévre, és összességében a 2024-es évre a kínai vállalat javára. A jelentés az idei győzelmen túl is a BYD mellett voksol, és előrejelzésük szerint a távol-keleti ország 2027-re a globális eladások mintegy felét tudhatja majd magáénak, az évtized végére pedig még ennél is nagyobb mértékű lehet a térnyerés.
A szóban forgó dokumentum egyébként már azután jött ki, hogy az EU bejelentette, védővámot fog kivetni a Kínából érkező elektromos járművekre. Ennek mértéke ugyan nem egységes, de a 17,1 - 38,1 százalékig terjedő adót mindenki meg fogja érezni. A BYD azért képezhet bizonyos szintig kivételt ez alól, mert a hamarosan beinduló európai gyártást nem érinti a szankció.
Bár a BYD leginkább az olyan olcsó EV-iről ismert, mint az Atto 3 és a Dolphin, gyorsan bővíti kínálatát luxusautókkal és pickupokkal. Ha pedig megszületik a megállapodás a mexikói óriásgyár létrehozásáról, valóban egyre kevésbé lesz a brand a kínai gyártási kapacitásokra utalva.