Közeleg a karácsony, olvasóink közül is bizonyára sokan izgultak, hogy megérkeznek-e időben a bel-, vagy külföldről rendelt ajándékok. Korábban számos cég is felhívta a figyelmet, hogy a jelentős mértékben megugrott rendelések, a koronavírus jelenléte, illetve a logisztikai szektort érintő AdBlue-hiány miatt akár hetekkel-hónapokkal korábban érdemes megrendelni a csomagokat, mert akadoznak a szállítások Európa-szerte.
A Másfélfok.hu közölt fontos és érdekes elemzést az online vásárlás környezeti terhelésével kapcsolatban, a cikkből pedig kiderül, hogy az elmúlt két év alatt jelentősen megugrott az internetről rendelők száma az EU tagországaiban. Míg 2019-ben még csak az európai internetezők 68 százaléka rendelt online, idén ez az arány már 75 százalékra rúg.
Az internethez hozzáférő EU-polgárok 75 százaléka szokott online rendelni (Fotó: Scopio/Pablo Nidam)
Ez pedig jelentős mértékben járul hozzá a környezeti terheléshez, hiszen a csomagokat egyik országból a másikba kell szállítani, ehhez pedig egyelőre sajnos nem elektromos kamionok, hanem gázolajzabáló dízelek jelentik a megoldást.
A közlekedés kérdése egyébként is kulcsfontosságú a fenntartható jövő szempontjából: a Másfélfok rámutat, hogy az elmúlt bő harminc évben közel 32 százalékkal nőtt az EU-ban a közlekedéssel összefüggő, a klímaváltozás hatásait fokozó emissziók mértéke.
Jelentősen megnőhet a teherszállítással összefüggő kibocsátás
Ezek a számok már így sem túl rózsásak, a Másfélfok.hu azonban felhívja a figyelmet a Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF) elemzésére is, amely szerint a logisztikai iparág, azon belül pedig a fuvarozás már most is a globális CO2-emisszió 7 százalékát teszi ki, a teljes közlekedésnek pedig mintegy 30 százalékát. Az előttünk álló szűk két évtizedben azonban ez jelentős mértékben növekedhet, 2050-re ugyanis akár meg is négyszereződhetnek ezek az értékek, ha nem történik jelentős változás a fuvarozást tekintve.
A problémát enyhíthetné az elektromos haszonjárművek elterjedése, azonban egyelőre még az EU-ban is lassú ez a folyamat: 2019-ben még csak 1,4 százalék volt a villanyhajtású kisteherautók, áruszállítók regisztrációja, de talvay is még csak 2,2 százalék. Ez nem jó hír az unió számára, amely az évtized végére 31 százalékkal csökkentené a kishaszongépjárművek emisszióját.
Az európai környezetvédelmi hivatal, az EEA kutatása szerint fontos lenne jelentősen növelni a vasúti és vízi szállítás szerepét, mivel a kibocsátás szempontjából ezek jóval hatékonyabbak a közúti és légi szállítmányozásnál.
A nagyobb távolság leküzdésén túl az elektromos járművek nagyobb szerephez juthatnak az úgynevezett utolsó mérföldes (last mile) szállításban, azaz azon a szakaszon, amikor a szállítócégtől a megrendelőhöz kerül az áru. Emellett, a településeken hatékony lenne, ha megszaporodnának a teherszállító biciklik, vagy teherszállító elektromos robogók is, mivel ezek egy autóhoz vagy furgonhoz képest kisebb helyet foglalnak és tisztán üzemeltethetőek.
A várostervezés során is gondolni kell a fenntarthatóságra és az emissziók csökkentésére. Ehhez tudatosan, átgondoltan kialakított városközpontokra, városmagokra lenne szükség, ahol a lehető legtöbb szolgáltatás egy helyen elérhető.