Ahogy korábban írtuk, ideje lenne zöldebbé tenni a betont, az építkezések egyik leggyakraban használt alapanyagának ugyanis óriási a környezeti terhelése. Egy vonatkozó statisztika szerint a tengeri hajózás - amely napjaink egyik legdurvább szennyezőjének számít - a globális szén-dioxid kibocsátás körülbelül 2,5 százalékáért felel, ami éves szinten 840 millió tonna szén-dioxid emisszióval jár.
Ehhez képest a beton előállítása ennek több mint háromszorosával terheli a környezetet, amivel a globális emissziók 8 százalékát teszi ki. A tiszta beton alkalmazása már csak azért is rendkívül fontos lenne, mert a megújuló energia egyik legnagyobb forrása, a szélenergia is jelentős mértékben támaszkodik rá: a szélturbinák építéséhez - különösen, ha tengerekre, óceánokra telepített szénfarmokról van szó - óriási mennyiségű betonra van szükség. Egy-egy ilyen létesítményhez több száz tonna betont is felhasználhatnak, ami a fenti emissziós értékeket figyelembe véve komolyan csorbítja a szélenergia fenntarthatóságát.
Jó hír, hogy már hazánkban is elérhetővé vált egy olyan környezetkímélő megoldás, amely akár 60 százalékkal is képes csökkenteni a beton előállítása során keletkező szén-dioxid mennyiségét. A Duna-Dráva Cement Kft. jelentette be, hogy Ecocrete nevű ökobetonjának használata, miközben ugyanolyan szilárd, mint a hagyományos építési alapanyag, lényegesen kisebb emisszióval jár.
Az ökobetonból kétféle változat is létezik, az egyik akár 50, a másik akár 60 százalékkal is mérsékelheti szén-dioxid kibocsátást, miközben a vízzel való takarékoskodásban is segít, ugyanis úgynevezett visszanyert víz felhasználsával készül. Utóbbi típus emellett akár erősen maró anyagoknak is képes ellenállni, így akár egy vegyi üzemben vagy más, agresszív kémiai környezetben is felhasználható.
További jó hír, hogy az ökobeton már most elérhető nagy mennyiségben, míg a lényegesen kisebb környezeti terhelést jelentő, 3D-nyomtatási technológiával felhasználható betonhab egyelőre csupán laboratóriumi formában működik.
Az építőiparban, az autóiparhoz hasonlóan komoly fenntarthatósági célokat kell teljesítenie a cégeknek: míg az autógyártók 2035-től nem értékesíthetnek új benzines vagy dízel járműveket az Európai Unió területén, az építőipari cégeknek 2050-re kell elérnie a zéró emissziót a Globális Cement-, és Betonszövetség (Global Cement and Concrete Association - GCCA) célkitűzése szerint.