Az élelmiszer-hulladék több szempontból is óriási problémát jelent az emberiség számára. Az első gond maga a pazarlás: a statisztikák szerint a világon gyártott összes élelmiszer egyharmada, de akár 40 százaléka is veszendőbe mehet, anélkül, hogy elfogyasztanánk. A szemétbe kerülő élelmiszer, illetve a főzés során létrejövő szerves hulladék pedig bomlástermékek révén járul hozzá a klímaváltozáshoz.
Mindkettő ellen szeretne küzdeni a finn Rens cipőgyártó cég, amely különleges alapanyagot választott legújabb sportcipői gyártásához. A Nomad fantázianevű cipőjüket ugyanis részben újrahasznosított műanyagból, részben pedig kávézacc segítségével előállított fonalból készítik - írja a Euronews.
A Rens Nomad minden párja 21 csészényi kávézacctól kíméli meg a környezetet (Fotó: Rens)
A hírcsatorna információi szerint Finnország a világ legnagyobb kávéfogyasztója, a finnek az International Coffee Organization adatai szerint évente több mint 14,3 millió tonna kávézaccot termelnek, ami a skandináv ország összes élelmiszer-hulladékának 13 százalékát teszi ki.
A szemétbe kerülő kávézaccból bomlás közben metán szabadul fel, ami harminckétszer rosszabb hatással van a bolygó felmelegedésére, mint a szén-dioxid. Ez ráadásul öngerjesztő folyamatot indít be: ahogy világszerte egyre jobban növekszik a kávé iránti kereslet - az előrejelzések szerint 2050-re megduplázódik a fogyasztás - az időjárásra rendkívül érzékeny kávécserjék egyre rosszabbul viselik a klímaváltozás szélsőséges meteorológiai hatásait.
"Amikor belekezdtünk a kávézaccból készülő cipők gyártásába, akkor jöttünk rá, hogy a világon termelt kávézaccnak csak körülbelül 5 százalékát hasznosítják újra" - nyilatkozta a Euronewsnak Jesse Tran, a Rens egyik alapítója és vezetője.
A cég minden cipő előállításához 300 gramm kávézaccot használ fel, ami 21 csésze kávé elfogyasztásával jön létre.
"Miután az emberek megisszák a kávét és eldobják a zaccot, mi fogjuk és újrahasznosított műanyagpalackokból készült granulátummal keverjük össze" - magyarázata a cégvezető. "Ebből pedig úgynevezett kávé-poliészter fonalat állítunk elő, ebből készül a cipőink felső részének többsége."
A Rens alapítói 2017-ben találták ki a fenntartható cipőt, amelyre 24 óra alatt több mint 486 ezer euró támogatást gyűjtöttek össze a Kickstarter közösségi adománygyűjtő oldalon. Tavaly szintén indítottak egy hasonló kampányt, amelyből további háromszázezer euró jött össze a cipők sorozatgyártására.
A fenntartható termékek nagyon népszerűek, viszont sokszor gondot jelent, hogy ezeket nem a fiataloknak kínálják
- mutatott rá a cég másik alapítója, Son Chu, hozzátéve: "a hasonló termékek forgalmazói gyakran azt mondják, vedd meg ezt, különben elpusztul a bolygó. Ez a hozzáállás számunkra nem szimpatikus. Olyan márka szeretnénk lenni, amely fenntartható termékeket gyárt, amelyek jól néznek ki, hasznosak és az emberek valóban használják is azokat."
A Rens ráadásul azt is vállalja, hogy a cipők gyártásának, csomagolásának és szállításának környezeti terhelését is ellensúlyozza.
Egy pár kávézacc-alapú cipőért 96 eurót, azaz bő 34 ezer forintot kell fizetni. Bár ez elsőre soknak tűnhet, ha belegondolunk, hogy ismert nagy márkák sportcipőiért ennek akár a dupláját, sőt akár a tripláját is elkérhetik, máris sokkal (környezet)barátibb az ár.