A bolygó energiaigénye egyre fokozódik, a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (IAEA) statisztikái szerint az előttünk álló szűk két évtizedben minimum meg kellene duplázni az energiatermelést, hogy fedezni tudjuk az emberiség igényeit. Mindezt úgy, hogy közben a klímaváltozás ellen is küzdenünk kell, vagyis az egyre zsugorodó kőszén-, és kőolaj-készletek ilyen célú felhasználása nem biztos, hogy előremutató.
Nem úgy a négy kínai építész, Xuejun Bai, Chucheng Pang, Lei Zhai, Yuyang Sun és Dianao Liu által tervezett Drilling Water-Scraper, amelyet szabatos magyar fordításban körülbelül óceánkarcoló fúrótoronynak fordíthatnánk. A különleges építménnnyel a tervezők egyszerre két problémára kívántak megoldást adni.
A víz alatti felhőkarcoló vagy óceánkarcoló egyszerre két komoly probléma megoldásában is segít (Fotó: eVolo)
Az energia iránti igény növekedése mellett ugyanis szintén egyre súlyosabb problémát jelent az óceánokat, tengereket szennyező műanyag hulladék mértéke, amely óriási károkat okoz a vízi élővilág számára.
Az óceánkarcolók ezt a két problémát egyszerre oldanák meg. A hatalmas tornyok vízfelszín közeli része ugyanis amellett, hogy helyet biztosít az ott dolgozók és a kikötő hajók számára, folyamatosan kiszűri a vízből a műanyag hulladékot. Ezt ráadásul egyből haszonsítja is: 3D-nyomtatók segítségével a begyűjtött műanyagot feldolgozza és ebből építi fel a torony víz alatti részeit.
A víz felszínén lévő bázisok kikötőként is funkcionálnak a gázszállító hajók számára (Fotó: eVolo)
Amint a torony eléri az óceán fenekét, kezdődhet az energia előállítása: ehhez egy viszonylag újonnan felfedezett energiaforrást, a gyúlékony jégnek is nevezett metán-hidrátot bányásszák ki a tengerfenékről. A vízzé és földgázzá bontható anyagból egyelőre hatalmas készletek állnak az emberiség rendelkezésére: a gyúlékony jég, az óceánkarcoló tervezői szerint elvileg a következő 1000 évre megoldhatná az emberiség energiával kapcsolatos gondjait.
A kibányászott metán-hidrátot helyben cseppfolyósítják és egy tartályban tárolják, amelyet hajóval szállítanak a szárazföldre.
A koncepció díjat ugyan nem nyert, de elismerést azért kapott a 2020-as eVolo Skyscraper Competition zsűrijétől.